10 Symptomów uszkodzonego czujnika MAP (i koszt wymiany)

Czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze, znany również jako czujnik MAP, jest ważnym elementem układu sterowania silnikiem samochodu.

Czujnik MAP znajduje się w pojazdach z wtryskiem paliwa, a jego podstawową funkcją jest przekazywanie do modułu sterowania układem napędowym (PCM/ECM) informacji o ciśnieniu w kolektorze dolotowym.

Jak każdy czujnik w pojeździe, czujnik MAP z czasem zużywa się i ulega uszkodzeniu, co może prowadzić do przesyłania nieprawidłowych danych do modułu sterowania silnikiem. Co więc dzieje się w przypadku awarii czujnika MAP? Poniżej znajduje się krótki przegląd objawów, których należy szukać:

Najczęstszym objawem uszkodzenia czujnika MAP jest złe zużycie paliwa oraz kontrolka "check engine" na desce rozdzielczej. Można również zauważyć takie objawy, jak nieprawidłowy zapłon lub zgaśnięcie silnika. Częstymi objawami są również nierówna praca silnika na biegu jałowym lub trudności z jego uruchomieniem.

Każdy problem z czujnikiem ciśnienia bezwzględnego w kolektorze (MAP) powoduje nieprawidłowe spalanie, uszkodzenie silnika i pogorszenie jego osiągów.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzonego czujnika MAP:

Spis treści pokaż Objawy uszkodzonego czujnika MAP 1. Lampka kontrolna silnika 2. Niska mieszanka paliwowo-powietrzna 3. Bogata mieszanka paliwowo-powietrzna 4. Zgaśnięcie lub nierówna praca na biegu jałowym 5. Błędne zapłony 6. Zwiększony poziom emisji spalin 7. Złe osiągi silnika 8. Wsteczne ognie 9. Trudny rozruch 10. Zmienione zużycie paliwa Lokalizacja czujnika MAP Koszt wymiany czujnika MAP Diagnozowanie uszkodzonego czujnika MAP Czujnik MAP - najczęściej zadawane pytania Czy mogę jeździć samochodem z uszkodzonym czujnikiem map? Jak można sprawdzić, czy czujnik mapy jest uszkodzony? Ile kosztuje naprawa czujnika map? Czy można wyczyścić czujnik map?

Objawy uszkodzonego czujnika MAP

1. Lampka kontrolna silnika

Jednostka sterująca silnika stale monitoruje wszystkie czujniki w silniku samochodu podczas jazdy. Jeśli wartości jednego z tych czujników wykraczają poza określony zakres, zapala się kontrolka check engine.

Dlatego jeśli czujnik MAP wysyła nieprawidłowe informacje do jednostki sterującej silnika, na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka check engine.

2. Zubożona mieszanka paliwowo-powietrzna

Głównym zadaniem czujnika MAP jest pomiar ciśnienia powietrza w kolektorze dolotowym w celu obliczenia odpowiedniej mieszanki paliwowo-powietrznej dla silnika. Jeżeli czujnik jest uszkodzony, może spowodować, że silnik będzie miał zbyt ubogą mieszankę paliwowo-powietrzną.

Zbyt uboga mieszanka paliwowa może powodować wiele dziwnych objawów w silniku, które znajdziesz w dalszej części tej listy.

3. Bogata mieszanka paliwowo-powietrzna

Ta sama zasada obowiązuje również w drugą stronę. Jeśli czujnik MAP jest uszkodzony, może wysyłać błędny sygnał, co spowoduje, że jednostka sterująca silnika zacznie wtryskiwać zbyt dużo paliwa do silnika samochodu.

Bogata mieszanka paliwowo-powietrzna nie tylko spowoduje wzrost zużycia paliwa, ale także problemy z osiągami.

4. Zgaśnięcie lub nierówna praca na biegu jałowym

Jeśli mieszanka paliwowo-powietrzna jest zbyt bogata lub zbyt uboga z powodu wadliwego czujnika MAP, mogą wystąpić problemy z pracą silnika na biegu jałowym. Gdy silnik pracuje na biegu jałowym, jest bardzo wrażliwy, dlatego wadliwą mieszankę paliwowo-powietrzną można najpierw zauważyć na biegu jałowym.

Przyczyną może być także wiele innych uszkodzonych części, dlatego przed wymianą czujnika MAP należy przeprowadzić odpowiednią diagnostykę.

5. Niewypały

Błędny zapłon występuje, gdy spalanie w cylindrze silnika nie przebiega prawidłowo. Może się to zdarzyć z powodu niewłaściwej mieszanki paliwowo-powietrznej lub złej iskry. Czujnik MAP może spowodować, że mieszanka paliwowo-powietrzna stanie się tak zła, że pojawią się przerwane zapłony.

Niewypał można często rozpoznać, słuchając silnika. Jeśli słychać małe uderzenia lub silnik nie brzmi tak, jak zwykle - może to być spowodowane przerwaniem ognia.

6. Podwyższony poziom emisji spalin

Jeśli czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze (MAP) jest uszkodzony, może wysyłać nieprawidłowy sygnał do modułu sterowania układem napędowym (PCM), wskazując wysokie lub niskie obciążenie silnika.

Aby uzyskać dobry poziom emisji spalin w samochodzie, mieszanka paliwowo-powietrzna musi być idealna. Nawet niewielki błąd czujnika MAP może spowodować, że mieszanka paliwowa zakłóci poziom emisji spalin.

7. Złe osiągi silnika

Jak już wcześniej wspomniano, wadliwa mieszanka paliwowa powoduje spadek osiągów silnika. Mieszanka uboga zwykle powoduje spadek osiągów silnika, ale może to być również spowodowane mieszanką zbyt bogatą.

Złe osiągi silnika mogą być również spowodowane błędami zapłonu spowodowanymi przez uszkodzony czujnik MAP, jak omówiono we wcześniejszej części artykułu.

8. Wsteczne zapłony

Do cofania się płomienia dochodzi, gdy paliwo przepływające przez silnik nie jest prawidłowo spalane. Jeśli paliwo nie zostanie zapalone w komorze spalania, może skończyć w rurze wydechowej. Jak można podejrzewać, rura wydechowa staje się bardzo gorąca, co może spowodować zapłon znajdującej się tam mieszanki paliwowo-powietrznej.

Spowoduje to głośne huki wydobywające się z układu wydechowego, co może doprowadzić do eksplozji tłumików itp. Jeśli masz pecha, może to również spowodować zapalenie się samochodu.

9. Trudny rozruch

Uszkodzony czujnik MAP powoduje również problemy przy uruchamianiu samochodu. Komputer pokładowy samochodu wykorzystuje czujnik MAP do określenia ciśnienia powietrza przed uruchomieniem silnika.

Silnik jest bardzo wrażliwy na właściwą mieszankę paliwowo-powietrzną w momencie rozruchu, dlatego wadliwy odczyt może spowodować dostarczenie do silnika zbyt małej ilości paliwa, a w rezultacie silnik może w ogóle się nie uruchomić.

10. Zmienione zużycie paliwa

Jest to najprawdopodobniej najbardziej zrozumiałe, jeśli przeczytało się wszystko powyżej w artykule. Nieprawidłowa mieszanka paliwowo-powietrzna spowodowana przez uszkodzony czujnik MAP oczywiście spowoduje również zmianę zużycia paliwa.

Jeśli zauważysz, że Twój samochód potrzebuje mniej lub więcej paliwa niż wcześniej, może to być absolutnie spowodowane uszkodzonym czujnikiem MAP.

Położenie czujnika MAP

W większości modeli samochodów czujnik MAP jest umieszczony na kolektorze dolotowym. Można go również zamontować na nadwoziu samochodu na przewodzie podciśnieniowym biegnącym od kolektora dolotowego.

Położenie czujnika MAP zależy od konstrukcji samochodu, dlatego zaleca się sprawdzenie dokładnego położenia czujnika MAP w samochodzie w instrukcji serwisowej.

Koszt wymiany czujnika MAP

Średni koszt wymiany czujnika MAP wynosi od 60 do 170 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Koszty robocizny wynoszą od 30 do 70 dolarów, natomiast sam czujnik kosztuje od 30 do 100 dolarów,

Wymiana czujnika MAP jest często stosunkowo łatwa i można ją wykonać samodzielnie w domu w większości modeli samochodów. Jeśli masz trochę wiedzy o samochodach, możesz zaoszczędzić trochę pieniędzy, robiąc to samemu.

Diagnozowanie uszkodzonego czujnika MAP

Diagnozę wadliwego lub niesprawnego czujnika MAP można postawić, obserwując najpierw objawy występujące w pojeździe, a następnie wykonując test fizyczny w ramach procedury diagnostycznej.

Najprostszym sposobem sprawdzenia czujnika MAP jest podłączenie skanera diagnostycznego w celu sprawdzenia wartości czujnika MAP. Gdy silnik jest wyłączony, ale zapłon włączony, odczyt powinien być zbliżony do 1 bara lub 14,5 psi.

Zobacz ten film, aby zapoznać się z procedurą testowania czujnika MAP: Testowanie czujnika MAP.

Poniżej znajduje się krótka instrukcja krok po kroku, którą można wykonać, aby sprawdzić, przetestować i zdiagnozować, czy czujnik MAP w pojeździe uległ awarii.

  1. Zlokalizuj czujnik MAP silnika, sprawdzając go samodzielnie lub korzystając z instrukcji serwisowej pojazdu.
  2. Upewnij się, że przewód podciśnieniowy podłączony do czujnika MAP jest prawidłowo podłączony i jest w doskonałym stanie.
  3. Sprawdź, czy połączenia i przewody elektryczne są w dobrym stanie.
  4. Wyczyść czujnik za pomocą środka do czyszczenia elektroniki i ponownie sprawdź wartości za pomocą skanera diagnostycznego.
  5. Po wykonaniu tych instrukcji przetestuj czujnik MAP.
  6. Zmierz przewody między jednostką sterującą silnika a czujnikiem MAP.
  7. Jeśli czujnik MAP jest uszkodzony, wymień go, w przeciwnym razie napraw okablowanie.

Czujnik MAP - najczęściej zadawane pytania

Czy mogę jeździć samochodem z uszkodzonym czujnikiem mapy?

Uszkodzony czujnik map powoduje, że mieszanka paliwowo-powietrzna jest zbyt uboga lub zbyt bogata. Może to spowodować problemy z wydajnością silnika, dlatego nie zaleca się jazdy z uszkodzonym czujnikiem map. Jeśli samochód działa prawidłowo, można powoli podjechać do najbliższego warsztatu.

Jak rozpoznać, że czujnik map jest uszkodzony?

Uszkodzenie czujnika MAP najczęściej można rozpoznać po zapaleniu się kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej. Korzystając z narzędzia diagnostycznego, można sprawdzić wartości wysyłane przez czujnik MAP do ECU, aby ustalić, czy jest on uszkodzony, czy nie.

Ile kosztuje naprawa czujnika map?

Sam czujnik MAP jest często stosunkowo tani i zazwyczaj można go wymienić samodzielnie w domu. Koszt czujnika wynosi 30-70 USD, a robocizny 30-100 USD.

Czy map sensor można wyczyścić?

Tak, z czasem na głowicy pomiarowej czujnika MAP często pojawia się sadza i inne śmieci. Zwykle można to wyczyścić za pomocą środka do czyszczenia elektrycznego. Należy uważać, aby nie uszkodzić czujnika. W niektórych przypadkach konieczna jest wymiana czujnika.

Norbert Wójcik

Redakcja cempol.pl

Zobacz również