Niski poziom płynu chłodzącego silnik? (Przyczyny i konsekwencje)

Jednostka spalania wewnętrznego silnika wytwarza dużo ciepła - czasami temperatury sięgają ponad 200 stopni. Dlatego ważne jest, aby kontrolować to ciepło za pomocą układu chłodzenia.

Układ chłodzenia w samochodzie jest układem szczelnym, co oznacza, że poziom płynu chłodzącego powinien utrzymywać się nawet wtedy, gdy wszystko działa jak należy.

Niestety, samochody nie zawsze są znane z bezawaryjności, dlatego mogą wystąpić problemy powodujące spadek poziomu płynu chłodzącego.

Ale czy jazda z niskim poziomem płynu chłodzącego jest bezpieczna, co go powoduje i jak go rozpoznać bez otwierania maski? Dowiedzmy się tego! Najpierw jednak przyjrzyjmy się przyczynom niskiego poziomu płynu chłodzącego:

Najczęstszą przyczyną niskiego poziomu płynu chłodzącego silnik są prawie zawsze nieszczelności w układzie chłodzenia. Nieszczelności mogą być spowodowane przez nieszczelne przewody, czujniki lub uszczelki. Uzupełnianie poziomu płynu chłodzącego nigdy nie powinno być rozwiązaniem długoterminowym.

Więcej możliwych objawów można znaleźć w dalszej części artykułu, ale najpierw przyjrzyjmy się konsekwencjom jazdy z niskim poziomem płynu chłodzącego silnik.

Spis treści pokaż Konsekwencje jazdy z niskim poziomem płynu chłodzącego silnik 1. Powietrze w układzie chłodzenia 2. Przegrzanie silnika 3. Przedmuchanie uszczelki głowicy 4. Uszkodzony blok silnika 5. Zatarty silnik Czy można bezpiecznie jeździć z niskim poziomem płynu chłodzącego silnik? Objawy niskiego poziomu płynu chłodzącego silnik 1. Symbol niskiego poziomu płynu chłodzącego silnik na desce rozdzielczej 2. Wahający się wskaźnik temperatury 3. Rosnący wskaźnik temperatury 4. Niedziałająca grzałka 5. Słodki zapach płynu niezamarzającego Przyczyny niskiego poziomu płynu chłodzącego silnik 1. Zewnętrzny wyciek płynu chłodzącego 2. Wadliwa uszczelka kolektora dolotowego 3. Uszkodzona uszczelka głowicy 4. Wadliwy korek chłodnicy 5. Wadliwa chłodnica EGR

Konsekwencje jazdy z niskim poziomem płynu chłodzącego silnik

Najczęstszym skutkiem jazdy z niskim poziomem płynu chłodzącego jest obecność powietrza w układzie chłodzenia, co prowadzi do przegrzania silnika. Przegrzewający się silnik może doprowadzić do pęknięcia uszczelki głowicy lub uszkodzenia bloku silnika.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista czynników, które mogą się zdarzyć w przypadku zignorowania niskiego poziomu płynu chłodzącego silnik i jazdy z nim:

1. Powietrze w układzie chłodzenia

Pierwszą rzeczą, która może się zdarzyć w przypadku jazdy z niskim poziomem płynu chłodzącego, jest to, że pompa wodna będzie pompować powietrze do układu chłodzenia, co spowoduje powstanie blokad powietrza w układzie chłodzenia.

Blokady powietrza spowodują zakłócenie przepływu w układzie chłodzenia, co doprowadzi do przegrzania silnika, o czym więcej powiemy w następnej części.

2. Przegrzewający się silnik

Ze względu na blokady powietrzne w układzie chłodzenia, o których mówiliśmy wcześniej, pompa wodna nie będzie pompować wystarczającej ilości płynu chłodzącego do utrzymania odpowiedniej temperatury silnika, co spowoduje jego przegrzanie.

Przegrzewający się silnik może być przyczyną wielu kosztownych problemów z silnikiem, które omówimy w następnych rozdziałach.

3. Pęknięcie uszczelki głowicy

Bardzo częstą i niezbyt zabawną rzeczą, która może się zdarzyć, gdy silnik przegrzewa się z powodu małej ilości płynu chłodzącego, jest pęknięcie uszczelki głowicy.

Uszczelka głowicy znajduje się między głowicą silnika a głowicą cylindra; jej zadaniem jest oddzielenie sprężania, oleju i płynu chłodzącego. Wymiana uszczelki głowicy jest często dość kosztowna i można się spodziewać, że koszty naprawy wyniosą ponad 1000 USD, ale to nic w porównaniu z tym, co nastąpi później.

Powiązane: Objawy uszkodzonej uszczelki głowicy

4. Uszkodzony blok silnika

Jeszcze poważniejszym problemem, który może wystąpić w przypadku jazdy z niskim poziomem płynu chłodzącego, jest uszkodzony lub pęknięty blok silnika. Jak już mówiliśmy, niski poziom płynu chłodzącego może powodować powstawanie gorących punktów w układzie chłodzenia.

Te gorące punkty mogą powodować ekstremalne temperatury w bloku silnika, co może doprowadzić do jego pęknięcia, a pęknięcie bloku silnika lub głowicy cylindrów to ostatnia rzecz, jakiej byśmy sobie życzyli. Aby go naprawić, trzeba wymienić cały blok silnika.

5. Zatarty silnik

Większość części silnika jest wykonana z metalu, a jak już zapewne wiesz, metal rozszerza się i kurczy w zależności od temperatury. Jeśli silnik nie utrzymuje odpowiedniej temperatury, może to spowodować takie rozszerzenie części silnika, że dojdzie do uszkodzeń i zatarcia silnika.

W większości przypadków jedynym sposobem na naprawę zatartego silnika jest rozebranie całego silnika w celu zlokalizowania problemu.

Czy jazda z niskim poziomem płynu chłodzącego jest bezpieczna?

Nie, jazda z niskim poziomem płynu chłodzącego nie jest bezpieczna. Niski poziom płynu chłodzącego może powodować blokady powietrzne w układzie chłodzenia, a przegrzewający się silnik może zniszczyć drogie części, takie jak blok silnika lub całkowicie go zatrzeć.

Uzupełnianie płynu chłodzącego jest tak prostą czynnością, że warto rozważyć jej konsekwencje. Należy tylko uważać, aby nigdy nie otwierać zbiornika płynu chłodzącego, gdy jest on gorący!

Objawy niskiego poziomu płynu chłodzącego silnik

Najczęstszym objawem niskiego poziomu płynu chłodzącego jest symbol ostrzegawczy poziomu płynu chłodzącego na desce rozdzielczej. Jeśli wskaźnik temperatury waha się, może to być spowodowane niskim poziomem płynu chłodzącego.

Najprostszym sposobem sprawdzenia, czy poziom płynu chłodzącego jest niski, jest oczywiście otwarcie maski i sprawdzenie poziomu w zbiorniku płynu chłodzącego.

Można jednak sprawdzić kilka innych rzeczy. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów niskiego poziomu płynu chłodzącego silnik:

1. Symbol niskiego poziomu płynu chłodzącego silnik na desce rozdzielczej

Większość nowoczesnych samochodów ma lampkę ostrzegawczą, która pojawia się na desce rozdzielczej, gdy poziom płynu chłodzącego jest niski. Może się to wydawać oczywiste, ale nie wszystkie modele samochodów są wyposażone w taką kontrolkę, zwłaszcza jeśli model jest nieco starszy.

Jeśli na desce rozdzielczej pojawi się komunikat o niskim poziomie płynu chłodzącego silnik, zdecydowanie nadszedł czas, aby sprawdzić poziom płynu chłodzącego.

2. Wahający się wskaźnik temperatury

Innym zauważalnym objawem niskiego poziomu płynu chłodzącego jest szybkie wahanie się wskaźnika temperatury silnika w różnych temperaturach.

Dzieje się tak, gdy poziom płynu chłodzącego jest tak niski, że w układzie chłodzenia gromadzi się powietrze. Gdy wokół czujnika płynu chłodzącego znajduje się blokada powietrzna, temperatura spadnie, a gdy płynu chłodzącego znów przybędzie, wróci do normalnej temperatury.

3. Rosnący wskaźnik temperatury

Gdy silnik jest normalnie chłodzony, wskaźnik temperatury na desce rozdzielczej będzie znajdował się poniżej połowy wysokości. Jeśli wzrasta powyżej temperatury roboczej silnika, oznacza to, że należy szybko usunąć problem.

Jeśli wskaźnik temperatury przekroczy normalną temperaturę roboczą (200 stopni Fahrenheita lub 90 stopni Celcjusza), należy wyłączyć silnik, aby nie ryzykować jego przegrzania.

4. Niedziałająca nagrzewnica

Nagrzewnica samochodowa wykorzystuje ten sam płyn chłodzący, który przepływa przez silnik. Zawory służą do regulacji dopływu płynu chłodzącego do samochodu, a tym samym do regulacji temperatury.

Jeśli nagrzewnica nie działa zgodnie z oczekiwaniami, może wystąpić problem z niskim poziomem płynu chłodzącego silnik z powodu blokady powietrznej w rdzeniu nagrzewnicy.

5. Słodki zapach płynu zapobiegającego zamarzaniu

Środek zapobiegający zamarzaniu to związek wchodzący w skład płynu chłodzącego, który zapobiega zestalaniu się wody w chłodnicy w zimnych porach roku.

Jedną z cech wyróżniających środek zapobiegający zamarzaniu jest jego słodki zapach. Jeśli zauważysz, że Twój silnik wydziela słodki zapach, oznacza to, że układ chłodzenia jest nieszczelny.

Przyczyny niskiego poziomu płynu chłodzącego silnik

Najczęstszą przyczyną niskiego poziomu płynu chłodzącego silnik są zewnętrzne wycieki płynu chłodzącego, ale może on również wyciekać z innych miejsc.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn niskiego poziomu płynu chłodzącego silnik:

1. Zewnętrzny wyciek płynu chłodzącego

Jak już wspomnieliśmy, najczęstszą przyczyną niskiego poziomu płynu chłodzącego silnik są zewnętrzne wycieki. Zewnętrzne wycieki płynu chłodzącego mogą pochodzić z dowolnej części układu chłodzenia. Na szczęście zewnętrzne wycieki płynu chłodzącego są często widoczne i można łatwo ustalić, skąd pochodzi wyciek.

Najczęstsze miejsca wycieków zewnętrznych to pompa wody, chłodnica lub okolice termostatu.

2. Wadliwa uszczelka kolektora dolotowego

Wiele kolektorów dolotowych chłodzi zasysane powietrze za pomocą płynu chłodzącego, dlatego w ich wnętrzu znajdują się kanały z płynem chłodzącym. Pomiędzy kolektorem dolotowym a głowicą cylindra jest więc zamontowana uszczelka.

Uszczelka ta może zacząć przeciekać, co spowoduje zasysanie i spalanie płynu chłodzącego przez silnik. Często można to rozpoznać po białym dymie wydobywającym się z rury wydechowej.

Powiązane: 5 objawów uszkodzonej uszczelki kolektora dolotowego

3. Wadliwa uszczelka głowicy

Inną przyczyną niskiego poziomu płynu chłodzącego silnik może być uszkodzona lub pęknięta uszczelka głowicy. Jak powiedzieliśmy wcześniej, uszczelka głowicy oddziela sprężanie, olej i płyn chłodzący.

Dlatego uszkodzona uszczelka głowicy może powodować mieszanie się płynu chłodzącego z kompresją, a to z kolei może powodować spalanie płynu chłodzącego silnik. Ponadto najłatwiej to rozpoznać, szukając białego dymu z rury wydechowej.

4. Wadliwy korek chłodnicy

Wewnątrz korka chłodnicy znajduje się zawór nadciśnieniowy, który otwiera się, gdy ciśnienie wzrasta powyżej określonej wartości. Jeśli ten zawór jest uszkodzony, może się zdarzyć, że otworzy się przed osiągnięciem tego ciśnienia i spowoduje wyciek płynu chłodniczego.

Często można to sprawdzić, szukając białego dymu wydobywającego się z komory silnika.

Powiązane: 6 objawów uszkodzonego korka chłodnicy

5. Wadliwa chłodnica EGR

Ostatnią rzeczą na tej liście, która może powodować niski poziom płynu chłodzącego silnik, jest pęknięcie w chłodnicy EGR. Nie wszystkie silniki samochodowe są wyposażone w chłodnice EGR, dlatego najpierw należy sprawdzić, czy dany silnik je posiada. Najczęściej są one spotykane w samochodach europejskich.

Uszkodzona chłodnica EGR spowoduje wyciek płynu chłodzącego do rury wydechowej, co spowoduje również wydzielanie się białego dymu z rury wydechowej.

Norbert Wójcik

Redakcja cempol.pl

Zobacz również