8 objawów uszkodzonego korpusu przepustnicy (i koszt wymiany)

Korpus przepustnicy to ważny element mechaniczny znajdujący się w pojazdach z wtryskiem paliwa, który kontroluje i reguluje ilość powietrza dopływającego do silnika.

Gdy korpus przepustnicy jest w odpowiednim stanie, silnik otrzymuje idealny stosunek powietrza i paliwa oraz zapewnia optymalne osiągi. Jednak proces spalania nie będzie przebiegał prawidłowo, jeśli korpus przepustnicy jest uszkodzony z powodu niedoskonałej mieszanki paliwowo-powietrznej.

W tym artykule omówimy typowe objawy uszkodzonego korpusu przepustnicy, lokalizację i koszt wymiany. Zacznijmy od objawów, których należy szukać.

Najczęstszym objawem uszkodzonego korpusu przepustnicy jest zapalenie się kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej. Można również zauważyć takie objawy, jak nierówna praca na biegu jałowym, nierównomierne przyspieszanie lub przerwanie zapłonu podczas przyspieszania. Wysokie lub niskie obroty biegu jałowego są również dość częstym objawem uszkodzenia korpusu przepustnicy.

Jeśli nadal jesteś zainteresowany bardziej dogłębną wiedzą na temat każdego z objawów, poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzonego korpusu przepustnicy:

Spis treści pokaż Objawy uszkodzonego korpusu przepustnicy 1. Lampka kontrolna silnika 2. Nierówna praca na biegu jałowym 3. Nierównomierne przyspieszanie 4. Niewypały 5. Wysokie obroty na biegu jałowym 6. Zgaśnięcie biegu jałowego 7. Słabe osiągi silnika 8. Zmienione zużycie paliwa Co to jest korpus przepustnicy? Czyszczenie korpusu przepustnicy Położenie korpusu przepustnicy Koszt wymiany korpusu przepustnicy

Objawy uszkodzenia korpusu przepustnicy

1. Lampka kontrolna silnika

W korpusie przepustnicy znajdują się czujniki kąta obrotu i inne czujniki. Gdy tylko komputer pokładowy samochodu wykryje problem z sygnałem z korpusu przepustnicy, zapali się kontrolka check engine.

Lampka kontrolna silnika zapala się również z kilku innych powodów, dlatego zalecamy wizytę u specjalisty samochodowego i sprawdzenie samochodu pod kątem kodów usterek, które pojawiają się na desce rozdzielczej.

2. Nierówna praca silnika na biegu jałowym

Jeśli zauważysz, że obroty silnika na biegu jałowym wzrastają i spadają, a silnik wydaje dziwne dźwięki, może to być spowodowane zanieczyszczonym lub uszkodzonym korpusem przepustnicy.

Silnik samochodu jest najbardziej wrażliwy na pracę na biegu jałowym i to właśnie tam w pierwszej kolejności można zauważyć objawy zabrudzenia lub uszkodzenia korpusu przepustnicy.

3. Nierównomierne przyspieszanie

Korpus przepustnicy reguluje również ilość mieszanki paliwowo-powietrznej dostającej się do silnika. Oznacza to, że uszkodzony korpus przepustnicy może zakłócić mieszankę paliwowo-powietrzną, co spowoduje problemy podczas przyspieszania.

Jeśli zauważysz, że Twój samochód ma bardzo nierówne przyspieszenie - czasami jest szybkie, a czasami wolne, być może masz uszkodzony korpus przepustnicy.

4. Niewypały

Niewypały występują albo wtedy, gdy mieszanka paliwowo-powietrzna jest niewłaściwa, albo w przypadku słabej iskry ze świecy zapłonowej. Innymi słowy, jest to niepełne spalanie w komorze spalania.

Jak już powiedzieliśmy, uszkodzony korpus przepustnicy może zakłócać mieszankę paliwowo-powietrzną, a także powodować przerwanie pracy silnika. Niewypały najłatwiej rozpoznać po niewielkich wstrząsach podczas kręcenia silnikiem.

5. Wysoka prędkość obrotowa na biegu jałowym

Korpus przepustnicy kontroluje pracę silnika na biegu jałowym, zapewniając stałą liczbę obrotów na minutę. Jeśli wystąpi problem z korpusem przepustnicy, może on powodować zbyt wysokie obroty.

Przyczyną może być także nieskalibrowany korpus przepustnicy. Korpus przepustnicy można skalibrować za pomocą większości skanerów diagnostycznych.

6. Zgaśnięcie biegu jałowego

Korpus przepustnicy może wpływać na obroty także w inny sposób. Może spowodować, że liczba obrotów na biegu jałowym będzie tak niska, że silnik zamiera. Jest to często spowodowane obecnością dużej ilości sadzy i zanieczyszczeń na klapie korpusu przepustnicy, co powoduje, że do silnika dostaje się mniej powietrza i w związku z tym silnik ma niskie obroty na biegu jałowym.

Zwykle problem ten rozwiązuje czyszczenie korpusu przepustnicy i kalibracja korpusu przepustnicy za pomocą urządzenia diagnostycznego.

7. Słaba wydajność silnika

Aby silnik działał sprawnie, potrzebuje zarówno odpowiedniego dopływu powietrza, jak i paliwa. Jeśli silnik nie otrzymuje odpowiedniego dopływu powietrza z powodu uszkodzonego korpusu przepustnicy, ucierpi na tym silnik, a w rezultacie kierowca odczuje spadek osiągów.

Jeśli samochód sprawia wrażenie, jakby stracił połowę mocy podczas przyspieszania, może to być bezwzględnie spowodowane uszkodzeniem korpusu przepustnicy.

8. Zmienione zużycie paliwa

Wiesz już, że uszkodzony korpus przepustnicy powoduje tworzenie się dziwnej mieszanki paliwowej. Może to również wpłynąć na zużycie paliwa, jeśli zauważysz, że musisz tankować częściej lub rzadziej; przyczyną może być uszkodzony korpus przepustnicy.

Rzadsze tankowanie może wydawać się dobrym rozwiązaniem, ale na dłuższą metę Twój silnik nie będzie myślał tak samo!

Co to jest korpus przepustnicy?

Korpus przepustnicy w Twoim pojeździe to w zasadzie zawór motylkowy. Głównym zadaniem korpusu przepustnicy jest regulacja i kontrola ilości powietrza, które może dostać się do silnika.

Dane wejściowe są odbierane na podstawie nacisku kierowcy na pedał przyspieszenia pojazdu.

W związku z tym, gdy do układu dostaje się więcej powietrza, do silnika spalinowego dostaje się więcej paliwa, co zapewnia większe spalanie i większą moc przyspieszenia.

W większości pojazdów występuje tylko jeden korpus przepustnicy, z rzadkimi wyjątkami w specjalnych, większych pojazdach. Działanie korpusu przepustnicy zależy także od innych części, takich jak filtr powietrza.

Czyszczenie korpusu przepustnicy

Nawet jeśli samochód jest wyposażony w filtr powietrza, zanieczyszczenia i sadza pochodzące z turbosprężarki, zaworu EGR i układu odpowietrzania skrzyni korbowej zatrzymują się na zaworze korpusu przepustnicy. Po pewnym czasie zakryją zawór do tego stopnia, że będzie to miało wpływ na obroty.

Zanieczyszczony zawór korpusu przepustnicy jest przyczyną wielu problemów z korpusem przepustnicy, dlatego często można go wyczyścić. Aby dowiedzieć się więcej o jego czyszczeniu, zapoznaj się z naszym przewodnikiem tutaj: Czyszczenie korpusu przepustnicy. Nie należy jednak zapominać o ponownym przeliczeniu korpusu przepustnicy za pomocą skanera diagnostycznego.

Położenie korpusu przepustnicy

Korpus przepustnicy jest najczęściej umieszczony na kolektorze dolotowym przy dużym przewodzie od turbosprężarki lub filtra powietrza.

Zazwyczaj do produkcji korpusu przepustnicy używa się aluminium. Umiejscowienie korpusu przepustnicy może być nieco inne w różnych pojazdach.

Jednak zgodnie z przeznaczeniem korpusu przepustnicy, powinien on być umieszczony w dowolnym miejscu między filtrem powietrza a kolektorem dolotowym.

Koszt wymiany korpusu przepustnicy

Średni koszt wymiany korpusu przepustnicy wynosi od 250 do 650 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Koszt korpusu przepustnicy wynosi od 200 do 500 USD, a koszt robocizny od 50 do 150 USD.

Korpus przepustnicy może mieć różną cenę w zależności od różnych pojazdów, modeli i firmy produkującej. Zasadniczo głównym kosztem związanym z wymianą korpusu przepustnicy jest koszt części, które należy wymienić.

Regularna konserwacja może skutecznie przedłużyć żywotność części korpusu przepustnicy, a wymiana może nie być konieczna przez długi czas.

Koszt robocizny związany z wymianą może być ekonomiczny lub drogi, w zależności od tego, w którym warsztacie samochodowym dokonasz wymiany.

Należy pamiętać, że po wymianie należy dokonać ponownego przeliczenia zaworu korpusu przepustnicy za pomocą skanera diagnostycznego.

Karolina Gorczyca

Redakcja cempol.pl

Zobacz również