W pełni odbudowany MGB GT V8 wygląda lepiej niż nowy!

Model MGB pojawił się na rynku w 1962 roku. Był to dwudrzwiowy samochód sportowy o konstrukcji monokokowej, innowacyjny jak na swoje czasy. Wersja GT została wprowadzona w październiku 1965 roku i ponownie wprowadziła przełomowy projekt Pininfariny w postaci "szklarniowego", spadzistego dachu, który opadał ku tylnej linii aż do pokrywy bagażnika. Wersja V8 została wprowadzona w 1973 roku i charakteryzowała się najlżejszym masowo produkowanym aluminiowym silnikiem V8 dostępnym w tamtym czasie. Era MGB naprawdę nadeszła!

Ten MGB GT V8 został całkowicie i pięknie odbudowany przy użyciu karoserii z okresu dziedzictwa kulturowego, aby był lepszy niż nowy. Wymieniono każdą śrubkę i nakrętkę, elementy zawieszenia, a nawet szyby, a teraz był gotowy na profesjonalną renowację, która dopełni obrazu całości.

Po spędzeniu ostatnich kilku miesięcy u wybitnego specjalisty MG w Hull, właściciel w końcu odebrał samochód i natychmiast przejechał 208 mil do Studia Detailingowego UF w Brands Hatch, gdzie został zarezerwowany na zabieg Gloss Enhancement Treatment, aby udoskonalić zupełnie nowy lakier. Odbudowane V8, co zrozumiałe, musiało zostać dotarte i pomimo ostrożnej jazdy, nieunikniony pierwszy odprysk kamienia został zebrany i będzie musiał zostać usunięty przed etapem uszczelniania.

Początkowo MGB zostało oczyszczone z zanieczyszczeń żelazem za pomocą środka do czyszczenia i usuwania żelaza Nanolex Wheel Cleaner & Iron Remover. Tego typu zanieczyszczenia były spowodowane rozdrobnieniem klocków hamulcowych podczas hamowania (co często się zdarza podczas 208-milowej podróży!) i rozpyleniem drobnych cząstek metalicznych. Cząstki te łączą się z kołami i karoserią, a pozostawione bez leczenia mogą spowodować trwałe wżery w podłożu. Ponieważ ten samochód został niedawno gruntownie odrestaurowany, uniknięcie tego typu uszkodzeń było sprawą najwyższej wagi.

Po bezpiecznym spłukaniu żelaznych zanieczyszczeń, MGB zostało dokładnie odtłuszczone przy użyciu Bilt-Hamber Surfex-HD, aby usunąć tłuste pozostałości i rozpryski oleju napędowego, które pojawiły się podczas dziewiczej jazdy.

Samochód został ponownie spłukany, a następnie poddany działaniu Ultimate Snow Foam. Ten bezdotykowy środek do czyszczenia przed myciem podnosi pozostałe duże cząsteczki brudu i żwiru z powierzchni pojazdu i umożliwia ich swobodne spłukanie.

Kiedy samochód jest świeżo malowany, lakier jest zazwyczaj dość miękki. W związku z tym dość łatwo go zabrudzić, dlatego bardzo ważne jest, aby upewnić się, że jak najwięcej zanieczyszczeń zostało zmytych, zanim rękawica do mycia wejdzie w kontakt z powierzchnią. Gdy tylko pojawi się nacisk, prawdopodobieństwo powstania śladów na lakierze drastycznie wzrasta. Bezkontaktowe odkażanie i czyszczenie wstępne pomaga zapobiegać przypadkowemu zawirowaniu i zarysowaniu. - Derek Ginger, Master Detailer, UF Detailing Studio

Następnie samochód został umyty przy użyciu metody dwóch wiader, dwustronnej maty do mycia Ulti-Mitt z merynosów oraz szamponu Nanolex Pure. Ten szampon o neutralnym pH nie zawiera fosforanów i nie pozostawia żadnych pozostałości, które mogłyby później przeszkadzać w nakładaniu ostatecznego uszczelniacza. Po oczyszczeniu, samochód został opłukany z piany, a następnie podłączono do węża filtr Aqua Gleam De-ionising Water Filter, który umożliwił ostateczne opłukanie samochodu czystą wodą.

Następnie lakier został dokładnie osuszony przy użyciu ręczników osuszających UF Ultra-Soft Microfibre, po czym samochód został wprowadzony do studia. Tutaj użyto dmuchawy powietrza, aby upewnić się, że cała wilgoć została usunięta z trudno dostępnych miejsc, w tym z wnęki silnika. Samochód został podniesiony na rampie, aby umożliwić wysuszenie również elementów znajdujących się pod karoserią.

Lakier został poddany inspekcji w oświetleniu o wysokiej intensywności, podczas której ujawniono swirle i drobne zarysowania powierzchni.

Uszkodzenia lakieru po renowacji to całkiem normalne zjawisko. Zasadniczo wszystkie części muszą być ponownie zamontowane w samochodzie, począwszy od ponownego włożenia siedzeń, poprzez założenie zderzaków i nadkoli, aż po ponowne zamontowanie okładziny maski silnika - i to wszystko! Nie da się więc uniknąć śladów na lakierze - to nieuniknione. Nowy lakier jest dość miękki, więc trzeba to wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji, jakich produktów użyć do korekty defektów. - Derek Ginger, Master Detailer, UF Detailing Studio

Przed rozpoczęciem procesu korekty lakieru, lusterka drzwiowe zostały usunięte, aby umożliwić łatwiejszy dostęp do bardziej płaskiej powierzchni, zamiast próbować polerować wokół trudnego obszaru.

Przed polerowaniem maszynowym wykonano wiele pomiarów głębokości lakieru w celu określenia jego grubości. Jest to ważny krok w przypadku nowego lakieru, ponieważ trzeba dokładnie wiedzieć, ile lakieru zostało nałożone.

W celu ochrony jasnych elementów i plakietek marki oraz aby zapobiec utknięciu masy polerskiej w szczelinach, wszystkie plakietki, listwy i detale zostały zamaskowane taśmą do detali 3M.

bmw

W celu usunięcia uszkodzeń zastosowano maszynową polerkę rotacyjną FLEX PE14-2 z masą polerską Menzerna Heavy Cut Compound 400. Pracując zarówno z 3M PERFECT-IT III Yellow Polishing Pad jak i Kamikaze Collection Banzai Dynamics Polishing Pad usunięto rysy i swirle z metaliczno-szarego lakieru.

Pady Banzai działają naprawdę dobrze i mimo, że są przeznaczone do stosowania z polerką dwukierunkową (DA), naprawdę podobają mi się rezultaty, jakie uzyskuję, gdy używam ich na polerce rotacyjnej. Unikalna konstrukcja powierzchni DPP (Dot Point Polishing) zawiera piankowe "sutki", które obniżają temperaturę powierzchni podczas pracy, jednocześnie zachowując szlif i redukując hologramy. Dzięki temu udało mi się uzyskać odpowiednią ilość cięcia bez pozostawiania dodatkowych śladów na miękkim, nowym lakierze. - Derek Ginger, Master Detailer, UF Detailing Studio

Do etapu uszlachetniania użyto niebieskiego pada polerskiego 3M PERFECT-IT III z lakierem Menzerna Super Finish Plus 3800 (wcześniej znanym jako PO85RD . Zaprojektowany z myślą o samochodach wystawowych, SFP 3800 zawiera najdrobniejsze polskie materiały ścierne, które usuwają drobne zawirowania pozostawiając wysoki połysk odbijający światło.

Odłamek kamienia został naprawiony przy użyciu ChipEx Car Paint Chip Repair System, który wykorzystuje kod lakieru do precyzyjnego dopasowania koloru. Lakier jest ostrożnie nakładany na odprysk za pomocą specjalnego aplikatora, aby zbudować warstwę, wyrównując powierzchnię, a następnie lekko go wklepać, aby go spłaszczyć. Po utwardzeniu przeciera się ją roztworem do mieszania, aby usunąć jej nadmiar. Rezultat znacznie poprawia wygląd odprysku i skutecznie usuwa go z linii wzroku.

W celu ochrony udoskonalonego lakieru zastosowano Nanolex Si3D HD*. Ten nano-uszczelniacz tworzy matrycę 3D, dzięki której bardzo skutecznie odpycha wodę, brud i oleje.

Matryca skutecznie utwardza się dzięki drobnym kryształkom przypominającym włoski, które odpychają zanieczyszczenia, uniemożliwiając brudowi przyleganie do powierzchni. Jest tak skuteczna, że nawet druga warstwa uszczelniacza jest odpychana, więc jedna warstwa zapewnia pełną ochronę i połysk, jakiego potrzebujesz. - Derek Ginger, Master Detailer, UF Detailing Studio

Po utwardzeniu Si3D HD lusterka drzwiowe zostały ponownie zamocowane, a następnie wszystkie chromowane elementy zostały wypolerowane przy użyciu środka czyszczącego Gtechniq M1 All Metal Cleaner. Zamiast zawierać elementy ścierne, M1 jest delikatnym chemicznym środkiem czyszczącym, który poleruje metale do ciepłego połysku.

Aby zakończyć transformację, dostarczono oryginalne 15″ dzielone obręcze kół, które zastąpiły istniejące koła. Przed zamontowaniem w samochodzie, felgi zostały najpierw wypolerowane, potraktowane środkiem do wycierania paneli, a następnie zabezpieczone po obu stronach przy użyciu Gtechniq C5 Alloy Wheel Armour. Ten odporny na wysoką temperaturę nanouszczelniacz chroni przed gromadzeniem się pyłu hamulcowego, jednocześnie odpychając wodę, brud, smary i oleje.

Szyby zostały zabezpieczone środkiem Gtechniq G1 ClearVision Glass Sealant. Pomaga to rozproszyć deszcz, idealny dla klasycznych samochodów, ponieważ wycieraczki mogą być mniej skuteczne niż te w nowoczesnych samochodach.

Całkowicie zabezpieczony MGB GT V8 lśnił w promieniach słońca. Można śmiało powiedzieć, że ten klasyczny samochód wyglądał lepiej niż kiedykolwiek i z pewnością nie pokazywał swojego wieku!

*Nanolex Si3D HD jest dostępny jako usługa tylko w autoryzowanych studiach detailingowych Nanolex i jest jednym z uszczelniaczy dostępnych w szerokiej gamie usług detailingowych UF.

UF Detailing Studio - nagradzane usługi detailingowe. Zadzwoń pod numer 0333 800 8004, aby omówić swoje wymagania.

Mariusz Nawrocki

Redakcja cempol.pl

Zobacz również