Lampka kontrolna układu kontroli trakcji (TCS): Znaczenie, przyczyny (i jak naprawić)

Producenci samochodów wyposażają współczesne pojazdy w coraz więcej funkcji bezpieczeństwa. Jednak jeden z nich, znany od 45 lat, jest nadal jednym z najskuteczniejszych. Jest nim kontrola trakcji.

Choć kiedyś była ona domeną wyłącznie samochodów z najwyższej półki, obecnie znajduje zastosowanie w coraz większej liczbie samochodów, a to dobrze. Gdy wszystko działa prawidłowo, może uratować życie. Ale choć jest to wspaniała funkcja, trzeba wiedzieć, co oznacza i co robić, gdy pojawi się kontrolka TSC.

Właśnie dlatego przygotowaliśmy ten obszerny przewodnik, aby przedstawić Ci wszystko, co musisz wiedzieć o tej niesamowitej technologii.

Spis treści pokaż Znaczenie lampki układu TCS Lampka układu kontroli trakcji (TCS) Funkcja Przyczyny świecenia kontrolki TCS 1. Wyłączony układ TSC 2. Uszkodzone czujniki prędkości obrotowej kół 3. Uszkodzony czujnik kąta skrętu kierownicy 4. Wadliwe okablowanie/problemy elektryczne Czy można bezpiecznie jeździć z kontrolką TSC? Podsumowanie

Znaczenie lampki TCS

Lampka kontrolna układu kontroli trakcji (TCS) zapala się, gdy w układzie kontroli trakcji zapisany jest kod usterki. Układ kontroli trakcji pomaga zachować kontrolę nad pojazdem w przypadku, gdy jedno lub więcej kół straci przyczepność podczas jazdy.

Zdarza się to najczęściej na zaśnieżonych, oblodzonych lub w innych warunkach drogowych. Ponadto na to, jak często system kontroli trakcji będzie potrzebny, ma wpływ Twój styl jazdy. Im bardziej nierozważna jest Twoja jazda, tym częściej będziesz potrzebował systemu kontroli trakcji, aby Cię uratować.

Działanie lampki układu kontroli trakcji (TCS)

Twoja kontrolka układu TCS pełni kilka funkcji. Przede wszystkim informuje Cię, kiedy układ jest aktywny. Gdy jedziesz i lampka miga, oznacza to, że układ kontroli trakcji jest włączony. Poczujesz, jak hamulce blokują się i zwalniają, gdy układ ABS włącza się i wyłącza. Jeśli koła się ślizgały, wszystko działa tak, jak powinno.

Ponadto lampka powinna zapalić się, a następnie zgasnąć po pierwszym przekręceniu kluczyka w stacyjce. Jest to kontrola systemu i jeśli lampka zgaśnie, oznacza to, że wszystko działa tak, jak powinno.

Powodem do niepokoju jest sytuacja, gdy lampka TSC nie gaśnie po sprawdzeniu systemu. Jeśli lampka pozostaje zapalona, oznacza to, że układ kontroli trakcji pojazdu nie działa tak, jak powinien, lub że został wyłączony.

Wreszcie, jeśli lampka miga losowo podczas jazdy, mimo że koła nie tracą przyczepności, oznacza to, że w układzie występuje poważna usterka i nie należy prowadzić pojazdu do czasu jej usunięcia. W przeciwnym razie ryzykujesz, że układ ABS będzie losowo uruchamiał hamulce w trakcie jazdy, co może szybko doprowadzić do wypadku.

Przyczyny zapalenia się kontrolki TCS

Najczęstszą przyczyną zapalenia się kontrolki TSC jest wyłączenie systemu lub uszkodzenie czujnika prędkości obrotowej koła. Ale choć są to najczęstsze problemy, nie są jedynymi, które mogą spowodować zapalenie się kontrolki TSC.

Poniżej przedstawiamy cztery najczęstsze przyczyny, dla których może zapalić się kontrolka TSC w Twoim pojeździe.

1. Wyłączony system TSC

Czy wiesz, że możesz wyłączyć układ kontroli trakcji w swoim pojeździe? Choć poszczególne kroki w tym kierunku różnią się nieco w zależności od pojazdu, prawie każdy samochód umożliwia taką operację. Chociaż zazwyczaj pomaga ona tylko podczas driftu, jest jedną z najczęstszych przyczyn świecenia się tej kontrolki.

Sprawdź, jak włączyć lub wyłączyć kontrolę trakcji w swoim pojeździe. Spróbuj. Jeśli kontrolka zniknie, to znaczy, że to był Twój problem, ale jeśli nie, czytaj dalej.

2. Wadliwe czujniki prędkości obrotowej kół

Zdecydowanie najczęstszym powodem, dla którego system kontroli trakcji pojazdu zaczyna działać, jest uszkodzony czujnik prędkości obrotowej koła. Każde z kół pojazdu ma czujnik, który przekazuje do ECM informacje o prędkości obrotowej.

Gdy jeden lub więcej z tych odczytów nie zgadza się z tym, co zgłaszają pozostałe czujniki prędkości kół, układ kontroli trakcji włącza się, aby zaradzić sytuacji. Jeśli jednak czujnik prędkości koła jest wyłączony lub zgłasza błędne odczyty, kontrola trakcji zaczyna działać.

3. Wadliwy czujnik kąta skrętu kół

Innym ważnym elementem układu kontroli trakcji jest czujnik kąta skrętu kół. Dzieje się tak, ponieważ podczas skręcania pojazdu koła zewnętrzne będą obracać się szybciej niż koła wewnętrzne. Jest to całkowicie normalne, a czujnik kąta skrętu informuje ECM o tym, co się dzieje.

Jeżeli jednak czujnik kąta skrętu informuje, że pojazd nadal jedzie prosto, a w rzeczywistości skręca, układ kontroli trakcji zarejestruje błąd i może włączyć się podczas skręcania.

4. Wadliwe okablowanie/problemy z elektryką

Chociaż problemy z okablowaniem i układem elektrycznym są mniej prawdopodobne niż uszkodzony czujnik, nadal istnieje taka możliwość. Dzieje się tak dlatego, że nawet jeśli wszystkie czujniki działają prawidłowo, nie ma znaczenia, czy przewody przekazujące sygnał są skorodowane, czy uszkodzone.

Najczęstszym miejscem występowania wadliwego okablowania jest miejsce tuż przy czujniku prędkości koła, ponieważ przewody te są często narażone na działanie czynników atmosferycznych. Przed wydaniem pieniędzy na nowe czujniki należy zawsze wykluczyć wadliwe okablowanie lub głębsze problemy elektryczne.

Czy jazda z kontrolką TSC jest bezpieczna?

Zazwyczaj jazda z kontrolką TSC jest bezpieczna, ale nie jest zalecana. Powód tego jest dwojaki. Po pierwsze, układ kontroli trakcji pomaga utrzymać przyczepność pojazdu na śliskiej nawierzchni, więc jeśli nie działa prawidłowo, tracisz ważny element bezpieczeństwa.

Po drugie, w zależności od usterki w układzie, kontrola trakcji może włączyć się podczas jazdy. Oznaczałoby to, że układ ABS zacząłby hamować podczas jazdy. Jest to niezwykle rzadkie, ale może się zdarzyć, dlatego należy jak najszybciej usunąć usterkę.

Podsumowanie

Chociaż układ kontroli trakcji może wydawać się uciążliwy, gdy nie działa tak, jak powinien, przez lata zapobiegł on tysiącom wypadków. Dlatego, choć teraz możesz przeklinać ten układ, będziesz za niego wdzięczny, gdy będzie Ci najbardziej potrzebny.

Poświęć więc trochę czasu na naprawę układu kontroli trakcji, jeśli zacznie on działać, a na pewno będziesz wdzięczny, że to zrobiłeś.

Mariusz Nawrocki

Redakcja cempol.pl

Zobacz również