Nie działają światła tylne, ale światła hamowania działają? (Jak naprawić)

Im dłużej posiadasz swój samochód, tym bardziej prawdopodobne jest, że napotkasz problemy z elektryką. Problemy te zazwyczaj polegają na przepaleniu żarówek i przepaleniu bezpieczników, ale czasami mogą być nieco bardziej skomplikowane.

Nie martw się, choć jesteś zestresowany i martwisz się o koszty naprawy, odpowiedź jest zazwyczaj prostsza, niż myślisz. Poniżej przedstawiamy najczęstsze powody, dla których nie działają światła tylne, ale działają światła hamowania.

Najczęstszym powodem, dla którego nie działają światła tylne, ale działają światła hamowania, jest zainstalowanie złej lub niewłaściwej żarówki. Może to być również spowodowane przepalonym bezpiecznikiem, złym okablowaniem lub skorodowanymi gniazdami lub wtyczkami. Winny może być także uszkodzony przełącznik lampki kontrolnej.

Nie są to wszystkie możliwe przyczyny, ale te najczęściej występujące. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn, gdy światła tylne nie działają, ale światła hamowania tak.

Zawartość strony pokaż 6 Przyczyny niedziałania świateł tylnych i świateł hamowania 1. Złe/nieprawidłowe żarówki 2. Przepalone bezpieczniki 3. Wadliwy przełącznik sterujący 4. Problemy z okablowaniem/złe uziemienie 5. Skorodowane lub uszkodzone gniazda i wtyczki 6. Zły czujnik natężenia światła dziennego Instrukcja rozwiązywania problemów z tylnymi światłami Podsumowanie

6 Światła tylne nie działają, ale światła hamowania działają Przyczyny

1. Złe/właściwe żarówki

W światłach hamowania zazwyczaj stosuje się żarówki z dwoma żarnikami i możliwe jest uszkodzenie tylko jednego z nich. W takim przypadku jedna strona żarówki będzie działać, np. światło hamowania, ale nie będzie działać światło tylne.

Co więcej, wielu producentów stosuje oddzielne żarówki dla świateł tylnych i hamulcowych. Jeśli żarówka światła tylnego przepali się, trzeba będzie ją wymienić.

Wreszcie, jeśli dopiero co wymieniłeś żarówki, problem może polegać na tym, że użyłeś niewłaściwych. Niektórzy uważają, że jeśli pasuje, to znaczy, że jest to właściwa żarówka. Nie jest to prawda. Jeśli nadal masz stare żarówki, sprawdź numer części i porównaj go z żarówkami zamiennymi.

Jeśli już pozbyłeś się starych żarówek, sprawdź instrukcję obsługi lub wyszukaj w Google odpowiednią żarówkę dla swojego pojazdu! Pamiętaj, że marka nie ma znaczenia, ale numery części muszą być wzajemnie kompatybilne, jeśli zmieniasz markę.

2. Przepalone bezpieczniki

Choć możesz mieć kilka przepalonych żarówek, bardziej prawdopodobne jest, że w Twoim pojeździe przepalił się bezpiecznik światła tylnego. Aby to sprawdzić, wystarczy zlokalizować skrzynkę bezpieczników pojazdu i sprawdzić bezpiecznik za pomocą lampy testowej lub multimetru.

Jeśli nie masz żadnego z nich, po prostu wyjmij bezpiecznik świateł tylnych i obejrzyj go. Jeśli nie możesz stwierdzić, czy jest przepalony, zamień bezpiecznik na inny o takim samym natężeniu prądu. Jeśli problem zniknie, to znaczy, że to bezpiecznik jest problemem!

Przy wymianie bezpiecznika zawsze używaj bezpiecznika o odpowiednim amperażu. Kuszące może być zwiększenie amperażu, aby mieć pewność, że bezpiecznik nie przepali się ponownie, ale zbyt wysoki amperaż może prowadzić do większych problemów, jeśli bezpiecznik nie będzie chronił systemu tak, jak powinien!

3. Wadliwy przełącznik sterujący

Domorośli mechanicy często to przeoczają, ale jest to jeden z najczęstszych powodów, dla których przestają działać światła tylne. Przełącznik sterujący znajdujący się w kabinie pojazdu informuje o włączeniu świateł tylnych, a jeśli przełącznik nie działa tak, jak powinien, światła tylne nigdy się nie włączą!

Jeśli ta część jest uszkodzona, najczęściej tracimy również przednie światła postojowe.

4. Problemy z okablowaniem/złe uziemienie

Problemy z okablowaniem są zmorą wielu mechaników. Ich rozwiązanie i wskazanie dokładnego problemu może być kłopotliwe, ale to nie przeszkadza, aby pojawiały się od czasu do czasu. Przerwane przewody, skrzyżowane przewody i nadmierna korozja to częste problemy, zwłaszcza w starszych pojazdach.

5. Skorodowane lub uszkodzone gniazda i wtyczki

Jeśli tylne światła pojazdu nie są prawidłowo uszczelnione, wszystko wewnątrz jest wystawione na działanie czynników atmosferycznych. Może to prowadzić do problemów na całym świecie, ale najbardziej narażone na nie jest gniazdo. Gniazda te mogą rdzewieć i korodować, gdy są wystawione na działanie czynników atmosferycznych, co prowadzi do różnego rodzaju problemów elektrycznych.

Wymieniając żarówkę, należy sprawdzić, czy gniazdo jest w dobrym stanie. Jeśli jest skorodowane, do oczyszczenia gniazda należy użyć szczotki drucianej i płynu WD-40. Jeśli jednak uszkodzenie jest wystarczająco duże, należy wymienić oprawkę.

6. Zły czujnik natężenia światła dziennego

Nowoczesne samochody są wyposażone w automatyczne światła postojowe, gdy na zewnątrz jest ciemno. Oznacza to, że wyłączają się one, gdy na zewnątrz jest światło dzienne. W różnych częściach świata wygląda to inaczej, ale czy upewniłeś się, że na zewnątrz nie jest zbyt jasno, aby nie zapaliło się tylne światło?

Przyczyną może być także uszkodzenie czujnika światła otoczenia, który informuje samochód, kiedy należy zapalić światła tylne. Czujnik ten jest często umieszczony w przedniej szybie i jego uszkodzenie nie zdarza się często.

Poradnik rozwiązywania problemów z tylnymi światłami

Podczas rozwiązywania problemów należy zachować umiar. Nie dosłownie, oczywiście, ale trzeba zachować prostotę, głupku!

To brzytwa Occama w najprostszej postaci: najprostsza odpowiedź jest zazwyczaj rozwiązaniem problemu. Zanim zaczniesz grzebać w wiązkach przewodów i sprawdzać uziemienie, upewnij się, że nie przepaliły się żarówki i że masz zasilanie!

Brak prądu oznacza zwykle przepalony bezpiecznik, ale może też oznaczać uszkodzony przełącznik. Te trzy elementy - żarówki, bezpieczniki i przełączniki - stanowią 95% problemów elektrycznych związanych ze światłami tylnymi.

Co więcej, są one również najłatwiejsze do usunięcia i naprawienia! Jednak po wykluczeniu tych trzech rzeczy można przejść do dwóch następnych. Po pierwsze, zacznij od sprawdzenia zasilania w gnieździe, ale ze znanym, dobrym uziemieniem.

Podczas sprawdzania zasilania upewnij się, że masz dobry kontakt z metalowym zaciskiem w gniazdku. Jeśli zacisk jest pokryty korozją lub czymś innym, należy go najpierw oczyścić. Jeśli w końcu wyczyścisz zacisk, spróbuj ponownie podłączyć żarówkę, być może problemem była właśnie korozja!

Jeśli jednak zasilanie jest dostarczane, a korozja nie występuje, prawdopodobnie jest to problem z uziemieniem, który należy rozwiązać. Jeśli nie ma zasilania, powtórz te czynności przy bezpieczniku. Jeśli bezpiecznik jest zasilany, a gniazdo nie, oznacza to, że wystąpił problem z okablowaniem między gniazdem a bezpiecznikiem.

Jeśli jednak bezpiecznik nie jest zasilany, sprawdź, czy zasilanie jest podłączone do wyłącznika. Jeśli zasilanie jest doprowadzone do wyłącznika, a nie do bezpiecznika, błąd w okablowaniu znajduje się gdzieś pomiędzy nimi. Jeśli jednak zasilanie nie dochodzi do wyłącznika, problem leży gdzieś pomiędzy nim a akumulatorem.

Podsumowanie

Nic nie jest bardziej frustrujące niż usterki elektryczne. Ale przy odrobinie wiedzy motoryzacyjnej i podstawowym zrozumieniu zasad działania elektryki nie ma powodu, abyś nie mógł znaleźć przyczyny niesprawnych świateł!

Na początku może się to wydawać przytłaczające, ale większość problemów z elektryką jest tania w naprawie i nie powraca, jeśli wykonasz zadanie prawidłowo za pierwszym razem! Co więcej, dla początkujących mechaników są to problemy, które zazwyczaj można szybko rozwiązać i rozwiązać samodzielnie!

Mariusz Nawrocki

Redakcja cempol.pl

Zobacz również